Krótka historia płatności online

Przez lata liderzy branży transakcji internetowych współpracowali ze sobą, tworząc kompleksowy system zapewniający bezpieczeństwo płatności online. System ten gwarantuje, że konsumenci otrzymują towary, za które płacą. Jednocześnie mogą być pewni, że poufne informacje, takie jak transakcje i numery kont, pozostają całkowicie bezpieczne.

E-commerce, wykorzystując Internet wspiera technologie usprawniające elektroniczną wymianę danych, technologie mobilne, przetwarzanie transakcji online, automatyczne zbieranie danych, elektroniczne przelewy środków finansowych, marketing internetowy, systemy zarządzania zapasami i zarządzanie łańcuchem dostaw. Technologie te znacznie zmieniły sposób działania firm. Przedsiębiorstwa działające w przestrzeni internetowej dostosowały się do potrzeb rynku między innymi przez ulepszenie i wdrożenie systemów bezpieczeństwa płatności online. Technologie zabezpieczające, z których ludzie korzystają codziennie realizując transakcje online, nie pojawiły się z dnia na dzień. Ich tworzenie, doskonalenie i wdrażenie trwało dziesiątki lat.

Zapory bezpieczeństwa
Pierwsze w historii bezpieczne i udane transakcje detaliczne online, które zostały przeprowadzone w 1994 roku, zostały zainicjowane przez Internet Shopping Network i NetMarket. Największe do tej pory korporacje detaliczne online to eBay i Amazon. Żaden z tych sprzedawców nie byłby tam, gdzie jest dzisiaj, bez udanego wdrożenia zapór bezpieczeństwa, które były niezbędne do budowania zaufania użytkowników. Zapory, które działały, jako bariera między Internetem, a podłączonym komputerem, gwarantowały, że tylko ci, którym udzielono zezwolenia, mogą uzyskać dostęp do informacji na komputerze. Dzięki stosowaniu zapór użytkownicy Internetu zyskali pewność, że mogą bezpiecznie kupować przedmioty online.

Stworzenie sieci www oraz różnych innowacji technologicznych doprowadziło do otwarcia sklepu internetowego Pizza Hut w 1994 roku. Pizza Hut do tej pory chlubi się tytułem firmy, która jako pierwsza umożliwiła swoim klientom zakupy online. Widząc, że ludzie bardzo chętnie korzystają z Internetu w celu regularnego dokonywania transakcji finansowych online, Netscape Communications stworzyło SSL – Secure Sockets Layer, które pozwoliło na szyfrowanie, a co za tym idzie bezpieczne przesyłanie danych za pośrednictwem przeglądarki internetowej. 

Kolejny krok w stronę bezpieczeństwa – numery PIN
Prawdopodobnie jednym z najstarszych i sprawdzonych środków bezpieczeństwa, które często stanowią podstawę bezpieczeństwa płatności internetowych, jest identyfikacja osobista. Identyfikacja osobista sięga kilkadziesiąt lat wstecz, do roku 1936, kiedy zaczęły być wydawane numery ubezpieczenia społecznego. Dziś kody PIN są używane prawie codziennie. Niezależnie od tego, czy korzystamy z karty debetowej w bankomacie, czy używamy czterocyfrowej liczby do odblokowania iPhone'a, numery PIN dają nam poczucie bezpieczeństwa. Większość ludzi używa PIN-u przynajmniej raz w tygodniu, jeśli nie codziennie. Aby wzmocnić bezpieczeństwo kodów PIN, wiele organizacji wdrożyło dodatkowe środki bezpieczeństwa, takie jak uwierzytelnianie dwuetapowe. Google był pierwszą witryną wykorzystującą uwierzytelnianie dwuskładnikowe. Koncern wprowadził uwierzytelnianie dostępu do konta nie tylko hasłem, ale także numerem telefonu użytym przy tworzeniu konta.

Kategorie: Rynek płatności,